Підведені підсумки роботи медичної галузі району за перші 3 місяці 2017 року

28.04.2017 року відбулося спільне засідання медичних рад Полтавської центральної районної клінічної лікарні та комунального закладу «Полтавський районний клінічний центр первинної медичної допомоги» на якому були підведені підсумки роботи медичної галузі району за перші 3 місяці 2017 року, визначені найважливіші питання подальшої роботи та напрямки розвитку.

В роботі наради, окрім представників медичної спільноти району, взяв участь голова районної ради Кононенко М.М.

Уряд України та ЮНІСЕФ закликають батьків і лікарів вакцинувати дітей від інфекційних захворювань

Попри наявність вакцин, багато дітей в Україні не отримують рятівної імунізації.

Міністерство охорони здоров’я України та ЮНІСЕФ підтвердили рішучість підвищити охоплення плановою імунізацією в Україні, закликаючи батьків та медичних працівників вакцинувати дітей, щоб забезпечити їхній захист від небезпечних захворювань, яким можна запобігти завдяки вакцинації.

Багато дітей в Україні пропустили планову імунізацію протягом останніх кількох років, здебільшого через гостру нестачу поставок вакцин. Для вирішення цієї проблеми Міністерство охорони здоров’я об’єднало зусилля з міжнародними організаціями, і нині рятівні вакцини доступні в усіх регіонах України. Проте багато дітей досі залишаються не щепленими через опір вакцинам з боку батьків або медичних працівників.

«Хоча ми бачимо позитивну тенденцію до збільшення підтримки вакцинації – згідно з нашим останнім дослідженням, більше 74% батьків в Україні підтримують імунізацію в цілому, є батьки і медичні працівники, які противляться цьому», – сказала Джованна Барберіс, Голова Представництва ЮНІСЕФ в Україні з нагоди Всесвітнього тижня імунізації. «Ми також виявили, що більшість батьків приймають рішення про вакцинацію за порадою свого лікаря. Ми закликаємо батьків захистити своїх дітей, а медичних працівників – послуговуватися виключно доказовою медициною, коли вони консультують щодо вакцинації. Дезінформація про вакцини має серйозні наслідки».

Рівень вакцинації повільно покращується: за даними Міністерства охорони здоров’я, станом на березень 2017 року 24% дітей віком до 1 року були повністю щеплені проти кору, 12,8% проти гепатиту В, 13,9% проти поліомієліту і 13,2% проти дифтерії, кашлюку та правця, якщо порівнювати з даними за цей самий період 2016 року.

«Україна досі має неприйнятно низькі показники вакцинації», – сказала виконувач обов’язків міністра охорони здоров’я доктор Уляна Супрун. – «Як ми знаємо, вакцини рятують життя, і наша мета полягає в тому, щоб побачити, принаймні 95% всіх дітей в Україні вакцинованими. Працюючи з нашими партнерами, батьками, медичними працівниками – і ЗМІ – ми впевнені, ця мета може бути досягнута».

«Канада мала честь допомогти відновити масову вакцинацію дітей в Україні через наш внесок у розмірі трьох мільйонів доларів. Я радий бачити, що Міністерство охорони здоров’я України підхопило естафету і закупило і розподілило повний спектр дитячих вакцин медичними установами по всій країні», – сказав Роман Ващук, Посол Канади в Україні.

У 2016 році лише 46 відсотків дітей в Україні щеплені від хвороб, які можна попередити завдяки вакцинації.

«Страх перед побічними реакціями не повинен зупиняти батьків перед захистом своїх дітей від смертельних хвороб», – сказала доктор Супрун. «Тоді як сильні реакції вкрай рідкісні для більшості вакцин, ризик серйозних ускладнень від хвороби, який можна було б запобігти за допомогою вакцинації, набагато вищий».

 

За матеріалами сайту МОЗ України

Лікар-педіатр розповіла про медичні наслідки Чорнобильської катастрофи у постраждалих дітей

Статус дитини-інваліда на сьогодні мають 107 дітей області, серед них – 23 через хвороби пов’язані з аварією на ЧАЕС

– У 2000 році на базі Полтавської обласної дитячої клінічної лікарні створений обласний діагностично-реабілітаційний Центр для дітей, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС, основним завданням якого є ведення Державного реєстру осіб категорії постраждалих обласного рівня. Згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 року №982 реєстр є єдиною інформаційною системою державного обліку зазначених осіб. Основне завдання якого – контроль стану здоров’я та вивчення медичних наслідків у постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, – розповіла Галина Богатир, завідувач обласним діагностично-реабілітаційним Центром для дітей, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС, лікар-педіатр вищої категорії ПОДКЛ. – Раніше вітчизняні та зарубіжні вчені, на основі дослідження стану здоров’я постраждалих від ядерних бомбардувань, прогнозували в Україні зростання рівня захворюваності на онкологічні недуги протягом 50 років після опромінення. Прогнози, на жаль, справдилися. Так, за даними Національної академії медичних наук, останнім часом у постраждалих від аварії на ЧАЕС виявляють зростання частоти ранніх форм лейкемії, раку щитовидної та молочної залози, а також зростання частоти пізніх форм «солідних» новоутворень — раку легень та сечовивідних шляхів. Лише кількість випадків раку щитоподібної залози, зареєстрована у 2000-х роках у постраждалих від аварії у 33 рази перевищує дочорнобильський рівень. Дана тенденція спостерігається і на Полтавщині.

Особливої уваги сьогодні потребує здоров’я дітей та підлітків народжених від учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, евакуйованих та переселених із зон забруднення.

За статистикою, частка здорових неповнолітніх з кожним роком зменшується (за останні роки дещо стабілізувалася) і складає – 34,8 %

Динаміка і структура первинної захворюваності дітей чорнобильських контингентів протягом багатьох років після катастрофи щорічно змінювалась за рахунок нозології та накопичення хронічних захворювань органів і систем, а саме: хвороб системи органів кровообігу, ендокринної системи, кістково-м’язевої системи і сполучної тканини, окремих порушень із залученням імунного механізму, нервової системи і органів чуття. Значна кількість хронічних захворювань супроводжується астенічним і астено-невротичним синдромами. У дітей, які мають хвороби органів травлення, з’являються і супутні ускладнення у вигляді ерозивних гастродуоденітів. Залишаються на високому рівні первинні звернення за медичною допомогою, серед яких 60% були пов’язані з хворобами органів дихання, 90% усіх цих захворювань складали гострі респіраторні хвороби верхніх дихальних шляхів, хвороби мигдаликів та аденоїдів, трахеїти та бронхіти.

Наведені дані захворюваності дітей чорнобильських контингентів вимагають кропіткої диспансерної роботи з нагляду за перебігом хвороб, своєчасного амбулаторного і стаціонарного лікування, направленню при необхідності в державні реабілітаційні центри і обов’язкового санаторно-курортного лікування і оздоровлення влітку в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку. Координатором дій в цьому виступає обласна клінічна дитяча лікарня, яка повністю відповідає сучасним вимогам і має ступінь вищої акредитаційної оцінки Міністерства охорони здоров’я України.

 

 

За матеріалами ДОЗ Полтавської облдержадміністрації.

День Чорнобильської трагедії

26 квітняДень Чорнобильської трагедії – для українців особливо трагічна дата. Чорнобильська катастрофа стала найбільшою за всю історію ядерної енергетики у світі. Радіацією забруднено понад 54 тис. кв. км території, постраждало понад 3,4 млн. людей, з яких 1,5 млн. — діти. Смертоносна пляма накрила понад 1000 українських міст і сіл, а на карті України з’явилась 30-кілометрова «зона відчуження». Для ліквідації наслідків катастрофи було мобілізовано понад 600 тисяч осіб. Чорнобиль – не лише велика трагедія, а й символ безмежної мужності багатьох тисяч наших земляків.

Чорнобильська катастрофа завдяки самопожертві ліквідаторів аварії стала символом жертовності в ім’я Батьківщини, в ім’я мільйонів людей та прийдешніх поколінь. Ризикуючи своїм життям та здоров’ям, вони виконали свій обов’язок і захистили людство від згубного впливу і подальшого розповсюдження радіації. Час не загоїв чорнобильських ран, не стер у пам’яті важкі й героїчні події, імена мужніх людей, які виявили жертовність, високий патріотизм і ціною власного життя й здоров’я зупинили ядерну катастрофу.

26 квітня традиційно уся громадськість згадує ті страшні часи, коли тисячі людей були кинуті на боротьбу зі стихією. Це день, коли вчені, пожежники, військові, громадяни працювали пліч о пліч задля майбутнього своїх сімей та наступних поколінь. Багато хто з них поліг на місці трагедії, ще більше – у лікарнях, відчуваючи вплив наслідків радіоактивного опромінення. Минули роки, але й на сьогодні це найстрашніша радіаційна аварія в історії людства, яка зачепила долі людей. Вона показала і силу, і безсилість людського інтелекту.

Графік роботи Полтавської центральної районної клінічної лікарні на травневі свята 2017 року

Шановні мешканці Полтавського району !

Адміністрація Полтавської центральної районної клінічної лікарні доводить до Вашого відома, що 29, 30 квітня та 01, 02, 06, 07, 08, 09 травня 2017 року в закладі будуть не робочими днями, 13 травня 2017 року (субота) буде робочим днем.

У неробочі дні, в ургентному порядку, буде забезпечено надання медичної допомоги фахівцями терапевтом, хірургом, акушером-гінекологом та з інтенсивної терапії, проводитимуться необхідні лабораторні і функціональні обстеження.

Лікарні стануть некомерційними підприємствами, матимуть свій рахунок та встановлюватимуть зарплату без прив’язки до тарифної сітки

Міністерство охорони здоров’я розробило Методичні рекомендації, які допоможуть змінити господарсько-правовий статус комунальних закладів охорони здоров’я шляхом їх реорганізації з бюджетних установ у комунальні некомерційні підприємства. Документ підготовлено на виконання закону «про автономізацію», який на початку місяця ухвалив парламент («Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань охорони здоров’я»№2309а-д). Про це повідомив на брифінгу заступник міністра охорони здоров’я України Павло Ковтонюк.

«Цей закон передбачає, що медичні заклади стають такими самими підприємствами, які і всі інші. Досі вони працювали як бюджетні установи за радянськими нормами через вертикальне управління. Їх керівники не мали свободи і керувалися вказівками згори у вигляді наказів. Тепер парламент зробив важливий крок та ухвалив закон, який дозволяє медичним закладам повноцінно господарювати», – наголосив заступник міністра, додавши, що їх права розширено до рівня всіх інших суб’єктів господарювання України включно з правом підписувати контракти, мати свій рахунок та встановлювати рівень заробітної плати без прив’язки до тарифної сітки.

Розроблені профільним міністерством методичні рекомендації призначені для органів місцевого самоврядування, керівників медзакладів, депутатів місцевих рад та демонструють переваги автономізації.

Переваги реорганізації:

– керівник підприємства отримує значно більшу, ніж керівник бюджетної установи, свободу у розпорядженні активами, фінансами та формуванні кадрової політики, визначенні внутрішньої організаційної структури закладу;

– має можливість самостійно встановлювати будь-які форми оплати праці працівників, що допускаються законодавством;

– фінансування підприємства здійснюється не за постатейним кошторисом витрат, а на основі власного фінансового плану, що дозволяє ефективно розпоряджатися коштами;

– медзаклади отримають право мати власний рахунок у держбанку;

– медзаклади отримують право утворювати об’єднання з іншими закладами, які також діють у статусі підприємства, з метою перерозподілу функцій між ними та спільної оптимізації використання матеріальних, людських та фінансових ресурсів;

– медзаклади отримують можливість наймати за договорами підряду лікарів фізичних осіб-підприємців, які зареєстровані та одержали відповідну ліцензію на здійснення господарської діяльності з медичної практики.

Методичні рекомендації містять 5 розділів, де визначені: механізми перетворення закладів охорони здоров’я із бюджетної установи у підприємство, оптимізації штату та чисельності їх працівників, організації оплати праці; механізм бюджетного забезпечення медзакладів, перетворених у підприємства; додаткові джерела фінансування та особливості їх оподаткування.

Реорганізації можуть підлягати заклади охорони здоров’я первинної ланки, лікарні 2 та 3 рівнів надання медичної допомоги. Рішення про зміну господарко-правового статусу ухвалюють ради територіальних громад сіл, селищ, міст, які є власниками майна.

Перетворення закладів на некомерційні підприємства є найкращим інструментом для запобігання можливому надмірному податковому навантаженню, запобігає банкрутству реорганізованих у підприємства комунальних закладів та скороченню існуючої мережі. Крім того, це дозволяє захистити їх від приватизації за умови, що перетворені комунальні підприємства будуть внесені до переліку об’єктів комунальної власності відповідної територіальної громади, що не підлягають приватизації.

Задля запобігання можливого «свавілля» з боку керівництва медзакладу, при ньому пропонується створювати спостережну раду, яка є дорадчим органом. Наявність спостережної ради при лікарнях вторинного та третинного рівнів є обов’язковою. Також можуть утворюватися опікунські ради, до складу яких (за їхньою згодою) можуть включатися благодійники, представники громадськості та громадських об’єднань, благодійних, релігійних організацій, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, волонтери та інші. Типове положення про спостережну раду затверджується Кабінетом Міністрів.

Під час реорганізації бюджетних медзакладів у комунальні некомерційні підприємства можливі заходи з оптимізації чисельності та штату персоналу. Сам по собі факт реорганізації не є підставою для звільнення працівників, тому трудові відносини з працівниками реорганізованого закладу продовжуються. Звільнення під час реорганізації можливе лише у випадку скорочення чисельності (штату). У процесі реорганізації окремі працівники можуть бути переведені на інші посади, у разі необхідності переміщені в інші структурні підрозділи.

Після перетворення мед закладу у комунальне некомерційне підприємство оплата праці працівників переходить у сферу договірного регулювання. Тому на перший план виходить необхідність ухвалення колективного договору, у якому мають бути визначені форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат.

У реорганізованих закладах основою стимулюючої функції зарплати має бути особиста зацікавленість лікаря у результатах своєї праці. Так, наприклад, кількість пацієнтів, які обрали сімейного лікаря, варто враховувати у визначенні розміру його посадового окладу або додаткових виплат у вигляді доплат чи надбавок до посадового окладу. Основну частку оплати праці варто пов’язувати із наявними результатами індивідуальної праці, виходячи з особистих якостей і результатів праці кожного працівника, а додаткову – в залежності від кінцевих результатів роботи підприємства.

У методичних рекомендаціях пропонується враховувати особисті здібності, кваліфікацію, досвід, результати роботи медпрацівника. Організація оплати праці за цих умов має передбачати:

– широке використання індивідуальних трудових договорів, за якими працівнику гарантується певний розмір зарплати лише за умов виконання ним обов’язків, передбачених договором;

– систему обґрунтованої та справедливої, за умовами та результатами праці, персоніфікації тарифних ставок і посадових окладів працівників з орієнтацією не тільки на рівень кваліфікації та стаж роботи, а й на ефективність їх праці;

– залежність посадових окладів лікарів від продуктивності їх праці, а керівників та провідних (головних) фахівців – від ефективності господарської, комерційної діяльності закладу;

– періодичний перегляд ставок і окладів, визначених працівникам на основі оціночних показників різних характеристик виконаної роботи, з метою стимулювання їх праці.

Джерелами фінансування закладу, перетвореного у комунальне некомерційне підприємство, можуть бути як бюджетні кошти, так і кошти юридичних та фізичних осіб.

Процес реорганізації медзакладу з бюджетної установи у комунальне некомерційне підприємство має багато етапів та може тривати від 6 місяців до року.

 

 

За матеріалами сайту МОЗ України

Відповіді на поширені запитання про вакцинацію

  1. Чи потрібна вакцинація у разі дотримання високого рівня гігієни та санітарії?

Вакцини необхідні: для зупинки інфекційних захворювань недостатньо високого рівня гігієни, санітарії, доступу до чистої води та повноцінного харчування. Якщо не підтримувати оптимальні показники імунізації, хвороби, що попереджаються вакцинами, повернуться. Чимало інфекцій можуть поширюватися незалежно від ступеня нашої охайності. Прогалини у вакцинації можуть швидко призвести до спалахів захворювань, які вже стали рідкістю, – наприклад, кашлюку, поліомієліту та кору.

  1. Чи є вакцини безпечними?

Вакцини безпечні. Будь-яка ліцензована вакцина проходить декілька етапів випробувань, перш ніж схвалюється для використання, та в подальшому регулярно перевіряється. У більшості випадків вакцина викликає незначну і тимчасову реакцію, наприклад біль в руці або незначне підвищення температури. Серйозні побічні ефекти надзвичайно рідкісні та ретельно відстежуються і розслідуються.

Набагато імовірнішими є серйозні наслідки захворювань, які попереджаються вакцинами. Наприклад, в поліомієліт може спричинити параліч, кір – викликати енцефаліт і сліпоту, а деякі попереджувані вакцинами інфекції можуть навіть призвести до летальних випадків. Хоча будь-які серйозні наслідки або смерть від вакцин є неприйнятними, користь від імунізації значно переважує ризики, адже без неї кількість хвороб та смертей буде збільшуватися.

  1. Краще отримати імунітет у результаті вакцинації, ніж хвороби?

Вакцини взаємодіють з імунною системою, викликаючи імунну реакцію, подібну до імунної реакції на природну інфекцію, проте вони не призводять до захворювання та не піддають вакциновану людину ризику потенційних ускладнень. Однак за отримання імунітету в результаті природної інфекції, можливо, доведеться заплатити розумовою відсталістю, викликаною гемофілічним грипом типу В (Hib), вродженими дефектами внаслідок краснухи, раком печінки від вірусу гепатиту В або смертю від кору.

  1. Чи потрібно вакцинуватися проти хвороб, які є майже ліквідованими в моїй країні?

Попри те, що деякі хвороби, яких можна запобігти за допомогою вакцин, стали рідкістю в багатьох країнах, збудники, які викликають їх, продовжують циркулювати в інших частинах світу. У сучасному взаємопов’язаному світі вони можуть перетинати кордони і заражати тих, хто не захищений. Так, наприклад, спалахи кору відбулися серед нещепленого населення в Австрії, Бельгії, Данії, Франції, Німеччини, Італії, Іспанії, Швейцарії та Великобританії, а також у Сполучених Штатах.

Дві основні причини, чому потрібно вакцинуватися – це власна безпека та захист людей навколо нас. Успіх програми вакцинації залежить від готовності кожної людини співпрацювати заради загального блага. Ми не повинні покладатися на людей навколо нас, щоб зупинити поширення хвороби; ми також маємо робити те, що від нас залежить.

  1. Чи можна одночасно робити дитині кілька щеплень?

Згідно з науковими даними, одночасне введення декількох вакцин не має несприятливих наслідків для імунної системи дитини. Діти щодня піддаються впливу декількох сотень чужорідних речовин, які викликають імунну реакцію. У результаті простого акту прийому їжі в тіло надходять антигени, а в порожнині рота і носа живуть численні бактерії. Дитина піддається впливу значно більшого числа антигенів в результаті застуди або ангіни, ніж від вакцин.

Основними перевагами введення відразу декількох вакцин є скорочення числа відвідувань поліклініки, що заощаджує час і гроші, і зростання ймовірності того, що дітям будуть зроблені рекомендовані щеплення з дотриманням графіка. Крім того, можливість проводити асоційовану вакцинацію, наприклад проти кору, свинки і краснухи, означає скорочення числа ін’єкцій, і, відповідно, менше болю та дискомфорту для дитини.

  1. Чи потрібно вакцинуватися від грипу?

Грип – це серйозне захворювання, яке щорічно забирає 300-500 тисяч людських життів у всьому світі. Вагітні жінки, діти молодшого віку, особи похилого віку зі слабким здоров’ям і будь-яка людина з будь-якою патологією, наприклад астмою або хворобою серця, піддаються більшому ризику тяжкої інфекції і смерті. Додатковим позитивним ефектом вакцинації вагітних жінок є захист новонароджених (в даний час не існує вакцини для немовлят, які не досягли 6 місяців).

Вакцинація забезпечує імунітет проти трьох найбільш поширених штамів, що циркулюють в будь-який даний сезон. Це найкращий спосіб скоротити шанс захворіти важким грипом або заразити ним інших людей. Уникнути грипу означає уникнути додаткових медичних витрат і втрати доходів у результаті пропущених днів роботи або навчання.

  1. Які консерванти містяться в вакцинах?

Тіомерсал є органічною речовиною, що містить ртуть, яку додають в деякі вакцини у якості консерванту. Це найпоширеніший консервант, який використовують для вакцин, що постачаються у флаконах на кілька доз. Не існує доказів ризику для здоров’я тієї кількості Тіомерсалу, яка використовується в вакцинах.

  1. Чи існує зв’язок між вакцинацією та аутизмом?

Дослідження 1998 року, де містилося занепокоєння з приводу можливого зв’язку між вакциною проти кору-свинки-краснухи (КСК) і аутизмом, згодом було відкликане журналом, який його опублікував, через серйозні недоліки та неправдиву інформацію. На жаль, публікація породила паніку, що спричинила скорочення показників імунізації та наступні спалахи цих хвороб. Не існує даних, що підтверджують наявність зв’язку між вакциною проти КСК і аутизмом або аутистичними порушеннями.

 

За матеріалами сайту МОЗ України

Нові можливості

В рамках реалізації в Україні міжнародного проекту Світового банку «Поліпшення охорони здоров’я» 20 квітня 2017 року Полтавська центральна районна клінічна лікарня отримала новий сучасний апарат УЗД.

Універсальна ультразвук система преміям-класу дає значно розширені можливості у діагностиці різних патологій, в тому числі при дослідженні серця та магістральних судин.

Законопроекти в сфері реформування системи фінансування охорони здоров’я: запитання та відповіді

ЗАПИТАННЯ І ВІДПОВІДІ

 

ЗАКОНОПРОЕКТ ПРО ДЕРЖАВНІ ФІНАНСОВІ ГАРАНТІЇ НАДАННЯ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ І ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ

Що це за закон?

Це перший і головний закон реформи!

Він встановлює єдині для всіх правила – як працюватиме система охорони здоров’я.

Як саме гроші підуть за пацієнтом та як розподілятимуться страхові внески громадян.

Що змінює цей пакет законів простими словами?

Він змінює головне:

Держава починає прямі виплати лікарням та приватним практикам за конкретні медичні випадки, які стались із конкретними людьми — за рахунок «страхових внесків» громадян.

То українці будуть платити страхові внески?

Вони їх вже платять — через загальні податки. Навіть якщо людина не працює або отримує зарплату «в конверті», вона платить у державну скарбницю 20% ПДВ з будь-якої своєї покупки.

Таким чином, у 2016-му році кожен українець сплатив на медицину через податки в середньому 1 764 грн (і на первинну, і на вторинну допомогу). Це і є страховий внесок.

То в чому різниця з тим, що є?

Зараз замість того, аби оплачувати послуги для кожного з нас, держава «спалює» їх, утримуючи площі медичних закладів, сплановані за нормативами 1970-х років.

Наприклад, у місті Славутич лікарню ще за часів СРСР сплановано для 100 тис. населення, хоча реально в місті мешкає 25 тис. осіб. Там досі є велике пологове відділення, де один лікар приймає пологи один раз на 10 днів.

Але на кошти платників податків ми утримуємо та опалюємо всі 6 великих корпусів цієї лікарні.

В амбулаторії невеличкого села Несвоя Чернівецької області крім одного лікаря та 2 медсестер працює ще 9 працівників – сторожі, кочегари, бухгалтер, методист, водій та ін. Вона досі живе за наказом МОЗ №33 щодо планових штатів медичних закладів, розроблених ще в СРСР.

Ці неефективно витрачені кошти могли би бути виплачені лікарям або витрачені на матеріали для надання реальних послуг за страховими випадками.

НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ

Як здійснюватимуться страхові виплати за громадян?

Їх здійснюватиме єдиний національний страховик — Національна служба здоров’я України. Це державна фінансова інституція, яка разом із МОЗом забезпечує функціонування системи охорони здоров’я.

Міністерство охорони здоров’я розробляє принципи та стандарти, за якими повинна працювати система. НСЗУ в свою чергу фінансує заклади охорони здоров’я за цими принципами.

Організації, подібні до НСЗУ, є в більшості розвинених країн. Наприклад, Національна служба здоров’я Великої Британії була створена понад 70 років тому і пережила всіх своїх засновників.

За що конкретно платитиме НСЗУ?

Національна служба здоров’я буде оплачувати надання медичних послуг конкретній людині закладам охорони здоров’я, незалежно – державним, комунальним чи приватним.

Ми розпочинаємо оплату за новим принципом на первинній ланці (сімейні лікарі, терапевти, педіатри) з 2017-го.

Ми платимо діагностичним центрам, лікарям-спеціалістам та лікарням, які проводять спеціалізоване лікування за візити та проліковані випадки з 2018-го.

Ми повертаємо аптекам кошти за ліки механізмом реімбурсації (з 2017-го, повністю з 2019-го).

Ми платимо 100% за всю невідкладну допомогу — термінові операції на кшталт гострого апендициту, переломів тощо.

Ми платимо 100% за первинну допомогу – всі звернення до сімейного лікаря, педіатра, терапевта.

Ми платимо 100% за паліативну допомогу.

Цей обсяг зафіксовано в законі та його не може бути зменшено.

Також НСЗУ оплачує все, що закріплено в Гарантованому пакеті за відповідний рік, – по зафіксованих Тарифах покриття.

ДЕРЖАВНИЙ ГАРАНТОВАНИЙ ПАКЕТ, ТАРИФИ ТА СПІВОПЛАТИ

Що таке «Державний гарантований пакет»?

Це головний фінансовий документ у медицині. Його публікує НСЗУ до 15 вересня кожного року і затверджує Кабмін. Кошти на нього виділяє щороку окремим рядком бюджету Верховна Рада України.

У гарантованому пакеті — повний перелік захворювань та станів, які покриваються національним солідарним медичним страхуванням.

Для кожного виду допомоги, захворювання чи стану в гарантованому пакеті зафіксовані єдині для всіх тарифи покриття та тарифи співоплати.

Тариф покриття Національна служба здоров’я оплачує лікарні або приватній лікарській практиці.

Тариф співоплати платить громадянин.

Є послуги та ліки, які не входять до державного гарантованого пакету. Наприклад, естетична медицина, або медикаменти, яких немає в доказовій базі та в протоколах лікування. Їх людина оплачує за своїм бажанням самостійно. Також необхідно буде повністю оплачувати вартість звернень без направлення лікаря.

То громадянин буде платити?

Так, люди будуть офіційно платити при візиті до медичного закладу.

Державний гарантований пакет медичних послуг щороку встановлює як рівень покриття медичної послуги або лікарського засобу Національною службою здоров’я, так і співоплату з боку громадянина за цю послугу або ліки.

Це не стосується невідкладної, первинної та паліативної допомоги, яка компенсується державою повністю.

Тобто, якщо щось трапилося, і людині невідкладно необхідна допомога – їй не потрібно думати про оплату – всі послуги та ліки уже оплачені.

Важливо, що і тарифи, які оплачує НСЗУ, і тарифи співоплати є однаковими для всіх громадян, офіційними, відкритими та відомими заздалегідь – вони приймаються і публікуються урядом щороку.

Це означає, що лікарня не зможе сказати, що її послуги дорожчі, ніж у сусідній, тому громадянин повинен платити більше. Тарифи за гарантовані послуги єдині для всіх.

Як людина заплатить, якщо у неї немає грошей, а вона раптово захворіла?

Невідкладна допомога завжди покрита на 100% та завжди оплачується НСЗУ.

Якщо стан або захворювання не вимагають невідкладного лікування, пацієнт повинен сплатити свою частину. Однак, щоб таких випадків було менше – краще вчасно звертатися до свого сімейного лікаря, послуги якого держава також покриває на 100%.

З досвіду запуску такої системи в країнах Європи, офіційні співоплати завжди істотно менші, ніж те, що платять люди неформально зараз із кишені.

Як зменшити співоплати?

Співоплата – це насамперед метод розподілення ризиків між державою та громадянином.

Тому, по-перше, необхідно вчасно звертатися до сімейного лікаря та виконувати всі його рекомендації. У цьому випадку звернення, а отже і співоплати за ліки та спеціалізовані процедури, будуть мінімальними.

Соціально незахищені родини зможуть отримати адресну допомогу на покриття співоплати через окремі соціальні програми.

Також буде можливо придбати додатковий поліс добровільного медичного страхування – та застрахувати всі можливі співоплати для себе та своєї родини.

Прозора та чесна система національного страхування надасть можливість приватним страховим компаніям максимально здешевити поліси добровільного медичного страхування і збільшити їхню доступність для громадян.

Як розраховуються тарифи?

За єдиною офіційною методологією, прийнятою в розвинених країнах та адаптованою для України.

Скільки конкретно НСЗУ буде платити в цьому році?

На первинній ланці ми починаємо виплати в липні.

У 2017-му за кожного пацієнта, що підписав декларацію, будуть платити за єдиним тарифом – у середньому 210 грн.

За дітей та літніх людей тариф буде вищим за середній, за молодих людей, що потребують меншої уваги, – меншим за середній.

З 2018-го ми припиняємо платити на первинній ланці за пацієнтів, які не приписались до лікаря.

ЯКІСТЬ ЛІКУВАННЯ

Як НСЗУ забезпечить якість лікування?

Ми переходимо на міжнародні медичні протоколи лікування, діагностики та єдині вимоги до всіх закладів охорони здоров’я. Медична послуга, яку оплачує Національна служба здоров’я, повинна бути виконана за медичним протоколом, інакше вона не буде оплачена.

Наш перший крок – офіційно дозволити використання протоколів країн Європи. Протоколи починають діяти разом з набранням чинності пакету законопроектів.

Зараз у регіонах немає техніки, обладнання тощо.

Так, і для цього буде розроблена окрема інвестиційна програма від уряду.

Також на підсилення лікарень будуть направлені кошти міжнародних донорів.

Що буде з закладами охорони здоров’я?

Вони надаватимуть саме ті послуги, які потребують громадяни. Єдині вимоги НСЗУ – мінімальне навантаження на лікарів має бути не меншим за те, яке є в країнах Азії та Африки, що розвиваються. При меншому навантаженні у лікарів недостатньо практики та досвіду, і це стає небезпечним для пацієнтів.

З боку громад – власників медичних закладів – є величезний запит на збільшення прав медзакладів щодо ведення господарської діяльності.

Ми підтримуємо надання пільгового режиму автономії медичним закладам. Він дозволить лікарням отримати права на господарювання не менші, ніж у комерційних закладів.

Автономізувати заклади можна вже зараз, але це дуже складно. Наприклад, за законом потрібна дорога процедура оцінки землі. Ми не розуміємо навіщо сьогодні, коли не вистачає грошей на необхідне, місцева влада повинна витрачати кошти на оцінку землі та майна лікарень, які вона все одно не може продати.

Тому ми підтримуємо парламентський законопроект 2309а-д, вважаємо його важливим для реформи, адже він захищає заклади від ризиків приватизації.

ЗАКОН ПРО ДОДАТКОВІ ГАРАНТІЇ ДЛЯ ВЕТЕРАНІВ ТА БІЙЦІВ АТО

Це закон, який регулює в новій системі лікування бойових поранень та 100% пожиттєве покриття всіх, хто отримав на війні інвалідність.

Чому міжнародні медичні протоколи вводяться законом про додаткові гарантії ветеранам?

Це символічний жест. Він відображає позицію міністерства охорони здоров’я щодо того, хто саме потребує насправді ефективного лікування з доказовою ефективністю – вже сьогодні, вже зараз. Це ветерани та бійці АТО.

ПЛАН РЕФОРМИ

Коли закінчиться реформа?

За законом про державні фінансові гарантії, виплати на первинці розпочнуться вже в липні, виплати спеціалістам, за діагностику та аналізи – з 2018-го року.

З 1 січня 2019-го вся система охорони здоров’я переходить на нову систему розрахунків.

УХВАЛЕННЯ ЗАКОНОПРОЕКТІВ

Хто писав ці закони?

Їх писали українські юристи міжнародного класу за допомогою технічних спеціалістів ВООЗ, Світового банку та ін. Ми дякуємо нашим міжнародним партнерам за безпрецедентну технічну та експертну допомогу. Ми мали необмежений доступ до всього світового досвіду, набутого в медицині.

Чи ви чекаєте проблем у Верховній Раді?

Ні, ми не чекаємо проблем у Верховній Раді.

Заблокувати старт прямих страхових виплат у медицині – політичне самогубство.

Заблокувати можливості підвищення самостійності на місцях – політичне самогубство.

Ще складніше уявити, що депутати відмовлять у наданні конкретних гарантій ветеранам та бійцям АТО.

Ми не можемо навіть уявити, що депутати не підтримають старт прямих страхових виплат за пацієнтів та підуть у пряму конфронтацію з усім суспільством.

 

 

За матеріалами сайту МОЗ України